onsdag 8 juni 2011

[Image]jag vill krama om min lilla mormor och "burra" in mig i hennes famn, jag vill vara liten för en stund och ta henne i hand. Jag vill ligga brevid henne på min morfars plats i sängen höra sagor från hela världen av hennes otroligt fängslande och världens bästa sagoberättar röst. Jag vill springa in i hennes hall hoppa upp för de nålfiltsklädda trappstegen och få en välkomnande kram, kom säger hon och så går vi till "present" skåpet för där har mormor alltid någon överraskning hon köpt för att ha på lut. Jag vill sitta vid hennes köksbord efter att hon först plockat bort sitt guldarbete och få smaka på ett dignande smörgåsbord som alltid innehåller räkor och ägg..Jag vill gå runt i hennes trädgård och få berättat för mig om alla nya blommor hon satt och provsmaka på sommarens första jordgubbe från hennes planta. Jag vill sitta där i köket medans hon berättar om sitt liv som ungdom i det krigshärjade Polen och hennes tid i arbetslägret, för mig är det som en saga och en kuslig berättelse men för henne är det ett stort sår som i och för sig sakta läkt och som glädjen övervunnit över men det är HENNES berättelse direkt ur verkliga livet och det är så faschinerande att denna lilla kvinna framför mig upplevt och framförallt överlevt allt detta , MIN mormor var en OTROLIG kvinna med en inre styrka som jag beundrar henne för och hon finns i mig och mitt hjärta.och.. det var som hon sa till mig senast för några dagar sen då vi satt 4 generationer vid henne, vi är en fin familj och se vad vi har varit produktiva, ja tänk det var då och jag är så glad ändå att min mormor har fått kommit dit hon är idag bland sin familj och vänner och att hon slipper ligga sjuk och förvirrad. Nu kan hon sitta i en solstol och läsa med morfar igen och njuta av att hon kan se alla vackra blommor igen och inte bara känna lukten av dom. Kram MIn älskade mormor jag kommer sakna dig så men jag vet att du har det bra vännen//Gabriella

Inga kommentarer: